Påskafton!

Idag har vi varit hemma hos min syster Lisa och hennes familj, min andra syster med familj var också där och våra föräldrar. Vi har ätit och ätit och ätit, känns som att jag har gått upp flera kilo. Det var roligt att träffa alla, det blir inte så ofta. Hoppas att det blir fint väder i morgon också, isåfall åker vi nog till stranden. Stackars Jennie hon är jätteförkyld så skulle hon jobba både idag och i morgon. Det är ju inte så populärt och ringa och sjukanmäla sig en sådan här dag, det är ju omöjligt att få tag i någon annan så det får väl gå ändå. Hon tjänar ju bra iallafall, det är ju storhelgstillägg.

Kommentarer
Postat av: synne

Godmorgon.det är helt ok att ta bilder från mig.Det är kul att fler får användning av dom,så plocka du det du gillar .Kram Synne

2009-04-12 @ 05:01:36
URL: http://olmikhus.bloggagratis.se
Postat av: Eva T

Hej Hillevi !

Ah men dom gamla å sjuka då...................."smitta, smitta, smitta.

Inte bra och snällt.....Kram

2009-04-12 @ 10:15:13
Postat av: Anonym

Hej Eva! Förstår av din korkade kommentar att du aldrig har jobbat inom vården. Som det ser ut på Tallgläntan där Jennie jobbar, är vi tyvärr alldeles för lite personal, så skulle man ringa sig sjuk en storhelg, sätter man verkligen sina kollegor i sticket.Tyvärr måste man vara riktigt SJUK för att sjukanmäla sig en sådan dag. Jag tror nog att det skulle vara mer synd om våra boende om det inte kom någon personal alls och tog hand om dem. Eller vad tror du? Dessutom ska Jennie ha en stor eloge som ställer upp i vått och torrt, fast hon kanske egentligen inte alltid orkar. Glad påsk på dig önskar Jennies moster....

2009-04-12 @ 13:19:26
Postat av: Ann

Hejsan!

Jag förstår vad Eva menar, men det är som moster säger, jag har oxå jobbat i helgen med en jädra dunderförkylning, och det är absolut inte bra för de gamla, men det finns inte något alternativ en sådan här helg enligt mig, det finns inte på kartan att man skulle sjukskriva sig, det skulle i så fall vara om man absolut inte kom ur sängen...men så sjuk vågar man inte känna sig när man arbetar inom vården!

Kram Jennies faster Ann

2009-04-12 @ 19:14:25
Postat av: Eva T

Hej "Allihop"



Bullshit, nu blir jag upprörd !!!!!!!

Det är just med den mentaliteten det blivit som det blivit, att fler blir sjuka i tid och otid. Jooooo jag har jobbat i vården i många år. Jag är oxå en av dem som fått taskigt immunförsvar som ständigt drabbas av dom "jäklarna" som är så "duktiga" och går och jobbar och är ute som vanligt när dom är sjuka. Om alla stannat hemma när dom är sjuka så skulle sjukdagarna minska på sikt och arbetsgivarna inte tagit sin personal för given. Dom skulle inte kunna dra ner på personalen så som det är gjort de sista åren.

Det är alltså inte bara inom vården det nonchaleras, jag möter ofta kassörskor som räcker mig pengar sekunderna efter att de snorat och snutit sig (utan att ha tillgång till vatten) för att kunna tvätta händerna.

Men ni kanske tycker att det är lika ok att kocken, tandläkaren, bagaren eller kirurgen står å snorar och hostar.

För mig innebär inte det hög arbetsmoral utan dåligt omdöme.

Ursäkta om jag trampat någon på tårna men det är min åsikt....

2009-04-12 @ 19:25:43
Postat av: Ann

Hej!

Nu blev Eva upprörd ajajaj!

De är inte alls så att de nonchaleras tror ja, varken i vården eller på andra ställen, de vill vi inte tro om oss människor eller hur?? Men det är inte lätt att få in folk en påskdag som idag eller någon annan helgdag, det har varken med hög moral eller dåligt omdöme. Drar ner på personalen gör de nog inte för att folk är lite krassliga när dom går och jobbar, tror precis tvärt om att det är i den andra änden det har börjat, de drar ner på folk så att man känner sig mer tvingad att gå och jobba. det är för att politikerna tappat bort våra pengar på andra mer "viktiga" saker som pengarna som de gamla har arbetat ihop till en dräglig tillvaro på äldre dar inte längre finns! Och nej, jag tycker inte att man ska snora i maten, inte heller att medecinpersonal är snoriga när de arbetar, men sånt är livet, vi får tänka på att vara mer försiktiga och så, men det är ingen som går in och arbetar när man är sjuk om man inte känner att det behövs, så roligt är det inte!

All kärlek till er alla!

Kram Ann

2009-04-12 @ 23:20:14
Postat av: Eriko

Hej Hillevi,



Vad duktig du är som har startat en blogg. Är impad!!! Vi njöt av den halländska solen över påsken, men hann inte träffa alla som vi ville träffa. Mariko fick ju barn, så det blev många turer till B och hem till henne när hon väl kom hem. Svängde snabbt förbi hos Lisa på vägen hem... Kramar från ett snösmältande Norge xxx

2009-04-13 @ 10:18:35
Postat av: Anonym

Hej igen !

Mycket dom........för mig handlar det om eget ansvar, varken om pengar eller annat. Inte så speciellt lojalt mot kolleger heller att komma till jobbet sjuk.

Dom kanske inte har samma ekonomiska möjlighet att stanna hemma från jobbet när dom i sin tur blir sjuka.

Är man sjuk och arbetar med människor ska man vara hemma, det blir billigare både för den enskilde och samhället på sikt.

Detta plus att du faktiskt inte presterar det du ska när du är sjuk, även om du/vi själva tycker det. Många faktorer som spelar in där.

Detta var mitt sista inlägg i denna "debatten"

Nä jag är inte en klenis, jag tycker inte min kommentar är korkad och jag tror att vi alla kan göra förändringar till det bättre.

Men vi måste våga säga ifrån.......inte för högre löner, mer semester eller dyl utan för humana arbetsförhållande, en humanare vård och en medmänsklighet.

2009-04-13 @ 10:41:35
Postat av: Lisa

Självklart går man inte och jobbar när man är sjuk, men man kan ju inte sätta sig i karantän för att man är förkyld. Vi som jobbar inom vården är faktiskt rädda om våra gamla även om du inte verkar tro det, men tyvärr måste vi leva i verkligheten...

Ps. Har du lika mycket åsikter om allt?

2009-04-13 @ 18:14:28
Postat av: Hillevi

Eriko vad roligt att du har hittat till min blogg, hörde att ni hade varit här på påsklovet, det var väl väldigt lägligt med tanke på bäbisen, kan tänka mig att du är en stolt moster nu.

Ha det bra!

Kram Hillevi

2009-04-13 @ 20:13:52
URL: http://hillevitony.blogg.se/
Postat av: Eva T

Hej Hillevi !

Tar mig friheten att svara Lisa här på din blogg.

Ja Lisa, jag har åsikter om det mesta, byggda på en förfärlig massa erfarenheter alla på gott och ont i en tuff verklighet.

Så egentligen borde jag bli kommunpolitiker.

För jag vågar säga det dom flesta tycker. Har inte så stort behov av att hålla käft och vara bekväm och omtyckt av alla eller ens många. Kanske lite högmodigt men mer sann mot mig själv och mina åsikter, mina värderingar än någonsin tidigare. Även när dom ibland vållar konflikt.

Önskar dig och alla andra en bra, fin vecka i hälsans tecken.







2009-04-13 @ 23:16:20
Postat av: Lukas

Kanske är det bästa att Jennie och hennes chefer bedömer om hon är för sjuk för att jobba, istället för att det avgörs i en kommentarstråd utan att alla som kommenterar har träffat Jennie och kunnat bilda sig en egen uppfattning??



PS. tyck lite synd om mig också som kunde ha blivit skjuten när som helst när jag jobbade xD

2009-04-15 @ 17:51:05
Postat av: Hillevi

Ja du Lukas det är farligt att jobba på Bratt, du får ha skottsäker väst på dig i fortsättningen när du går till jobbet.

Ha det bra och var rädd om dig!

2009-04-15 @ 21:58:06
URL: http://hillevitony.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0