ADHD!

När jag läste till Undersköterska / Skötare för några år sedan så läste jag bland annat Psykiatri i ett år. Jag tycker att det var väldigt intressant, det som jag kanske tyckte var mest intressant var nog Neuropsykiatri. Jag gjorde bland annat ett enskilt arbete som handlade om ADHD och DAMP. När vi hade en föreläsning om ADHD så kändes det som att allting bara föll på plats det kändes som att den som  föreläste stod och beskrev Tony och hans liv rätt upp och ner. Jag har frågat Tony ifall det är OK att jag skriver om detta och det var helt OK för honom, han tycker väl att det är bra om hans historia kan hjälpa någon annan till att få den hjälpen som han själv aldrig fick.
Mycket av Tonys problem började väl när han började skolan, han hade svårt att sitta still och hade problem med att koncentrera sig på lektionerna. Han hamnade väldigt ofta i slagsmål, han brydde sig inte om ifall den han slogs med var dubbelt så stor som honom själv. 
Lärarna visste väl inte riktigt vad dom skulle göra med honom, dom satte honom bakom en skärm under lektionerna så att han inte skulle störa sina klasskamrater. Efter ett tag så fick han inte gå kvar i den vanliga klassen utan fick börja i så kallad OBS klass. Jag kan ju bara tänka mig hur detta måste kännas för en liten kille, han måste ju ha känt sig väldigt utanför och undrat varför han inte passat in.
Tony började tidigt att umgås med äldre kompisar som höll på med både det ena och det andra. Det var väl mycket för att hävda sig som han började använda alkohol och droger.
När Tony så småningom började att ta Amfetamin så blev han väldigt lugn istället för att bli uppåt som dom flesta andra blir. 

Tony har aldrig blivit utredd och fått någon diagnos och jag vet att man inte ska ställa egna diagnoser på människor men jag kan ju säga som så att jag skulle bli väldigt förvånad ifall han gjorde en utredning som säger att han inte har ADHD. 
 
Det är mycket andra saker som också stämmer in väldigt bra på honom när det gäller ADHD, tar lite för mycket tid och plats om jag ska skriva allting här så jag försöker att fatta mig kort.

Det finns tre olika typer av ADHD:
1. Domineras av uppmärksamhetsbrist
2. Domineras av överaktivitet och bristande impulskontroll
3. Domineras av uppmärksamhetsbrist, överaktivitet och impulsstyrning

Jag har full förståelse för att det inte fanns någon hjälp att få när Tony var liten, det är såpass många år sedan och man kände väl knappast till varken ADHD eller DAMP på den tiden. Barn som led utav detta ansågs väl mest som ouppfostrade och bråkiga. Det jag reagerar mot är att många barn idag som har dessa problem ofta inte ens blir utredda och därmed inte får någon hjälp. Jag menar att nu finns det så mycket kunskap inom detta område att alla borde få den hjälp som dom så väl behöver och dessutom har rätt till.
Det är väldigt många missbrukare som har ADHD, det är väl ett sätt för dom att självmedicinera precis som Tony gjorde med Amfetaminet. Jag vill bara att dessa barn ska fångas upp i tid innan det går snett för dom det känns så onödigt när det finns hjälp att få. Jag menar absolut inte att alla ska få medicin som Ritalina det skrivs väl bara ut i dom mest allvarliga fallen men det finns så mycket annan hjälp dom kan få. Blunda inte för detta utan hjälp dom innan det är försent. 

Hittade en väldigt bra sida på nätet om ADHD ifall någon vill läsa mer om det
www.janssen-cilag.se/ADHD


Kommentarer
Postat av: Ann

Hej på er!

Bra skrivet!

Kram till er!

Ann

2009-04-23 @ 13:59:48
Postat av: Hillevi

Hej Ann!

Jag var väldigt tveksam till att lägga ut detta på bloggen, jag känner att jag inte vill lämna ut någon för mycket. Jag frågade Tony flera gånger om han tyckte att det var OK och eftersom han tyckte det så valde jag till slut att publicera det. Man kan ju alltid hoppas att det kan hjälpa någon med liknande problem.

Kram från oss!

2009-04-23 @ 16:17:50
URL: http://hillevitony.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Hillevi!!!

Ja min sambos dotter har ADHD och 3 diagnoser till...känner oxxå igen mig i det du skriver...hoppas ni får en bra helg med mycket sol!!...kramiz

2009-04-24 @ 21:40:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0